Provisie voor het bemiddelen van financieel complexe producten is verboden, lang leve de nieuwe provisie! En zo is het eigenlijk precies in de praktijk. Er worden door aanbieders van financiële producten jaarlijks nog miljoenen euro's provisie betaald. Nee, niet aan het zich keurig aan alle regels houdende onafhankelijke advieskantoor, maar aan online marketeers die via internetmarketing consumenten uitdagen om op een banner te klikken.
Klikken op internet is goud waard, zo blijkt uit diverse mediaberichten. Aanbieders van financiële producten betalen zich blauw aan het aantrekken van een online prospect of klant, via een klik op het web. De beloningen lopen de spuigaten uit en CFD vindt dit oneerlijke concurrentie. Doordat aanbieders forse bedragen over hebben om een klant rechtstreeks binnen te krijgen en via execution only te bedienen, hebben onafhankelijke intermediairs die gewoon kosten in rekening moeten brengen voor hun dienstverlening een oneerlijke achterstand.
Intermediairs brengen producten gratis bij een bank of verzekeraar. Dit is een ongelijk speelveld. CFD is van mening dat alle leadvergoedingen per direct moeten stoppen en dat ook websites hun klanten kosten in rekening moeten brengen voor de acquisitieservices die ze bieden.
Een andere optie is dat banken en verzekeraars een klant die via een onafhankelijk adviseur een product koopt een vergoeding geven, waarmee die klant de advies- en bemiddelingskosten kan betalen die hem/haar in rekening worden gebracht.
CFD werkt aan een strategie om meer aandacht voor dit probleem te vragen bij politiek en verzekeraars zelf. Onderstaand vind je artikelen over dit onderwerp.
januari 2018
Volgens de CEO Aegon kost het trekken van een nieuwe klant via Google zo’n € 750 per klant
En waarom ontvangt de klant dan geen vergoeding als deze een product gratis bij een verzekeraar aanbrengt via een onafhankelijk adviseur?